Zentangle® is een geregistreerd handelsmerk dat eigendom is van Zentangle Inc.

Ik ben niet de eerste in België die graag tangelt en zeker niet de beste, maar dat is van geen enkele belang bij deze tekenvorm. Zentangletekenen heeft mijn leven  aangenamer gemaakt en brengt rust in je hoofd. Daarom wil ik  door mijn website andere mensen aansporen om ook de voordelen van Zentanglekunst te ontdekken.  In mijn 10 items op de homepagina, hoop ik je te kunnen helpen tijdens je zoektocht.

Zentangle® is eigenlijk volgens de stichters een bijvoegelijk naamwoord, geen zelfstandig en zo zal ik het proberen te gebruiken. Wij spreken dus over Zentanglekunst, Zentanglemethode enz.. Als we Zentanglekunst tekenen dan gebruiken we het werkwoord tangelen.

Tangelen betekent voor mij ontspannen, meditatief  tekenen, zonder competitiegeest. Deze tekenstijl is opgebouwd uit gestructureerde patronen die iedereen kan aanleren via workshops , cd’s , boeken en informatie op het internet . Door Rick Roberts en Maria Thomas, de ontwerpers van deze unieke, toegankelijke kunstvorm,  zijn er al velen (net als ik) die daarin een aangename en rustgevende bezigheid hebben gevonden.

Tijdens het beoefenen van Zentanglekunst kunnen geen fouten gemaakt worden. Dat geeft je al een fijn gevoel. Er moet absoluut niet binnen de lijntjes getekend worden. Men kan bestaande “tangles”( gestructureerde patronen) een persoonlijk tintje geven,  er kan schaduw aangebracht worden. De tangles mogen in elkaar lopen, je kan ze omlijnen of een extra aura geven, je kan kleuren gebruiken…er zijn ontelbare mogelijkheden. Je kan zelfs nieuwe patronen uitvinden. Als je goed oplet, zul je ontdekken dat er overal, werkelijk overal Zentanglepatronen te vinden zijn.  Kijk eens rondom je heen, in je tuin, in het bos, in je kleerkast, op je tapijt, in de stad, in het museum, in gebouwen, in de lucht, in het water….

Omdat we geen fouten maken, gebruiken we dus ook geen gom. In het begin leek dit moeilijk voor mij , maar door te oefenen, besefte ik al gauw waarom een gom niet nodig is, het hoeft gewoon niet “perfect” te zijn. Een “verkeerde” lijn, opent de deur voor andere mogelijkheden. Er wordt stap voor stap getekend, op kleine papieren tegeltjes (9 bij 9 cm), zonder vaste planning , rustig, aandachtig en ontspannen . Het eindresultaat is altijd een verrassing en een appreciatie waard, volgens Rick en Maria. Met iedere tekening ga je een stapje verder en ontdek je meer mogelijkheden en creativiteit in jezelf.

Het motto van de stichters is “anything is possible , one stroke at a time” m.a.w. alles kan, lijntje per lijntje .Dat vind ik zo’n mooie zin, die ik dikwijls herhaal, ook in mijn dagelijks leven zeg ik deze woorden regelmatig, zeker als ik weer vooruit loop op de dingen. Dat hoeft niet meer, nooit meer. Het heeft geen enkele zin.

Ik vind het een kunstvorm die toegankelijk is voor iedereen. Je kan alleen of in groep werken. Je hebt weinig materiaal nodig (een potlood, doezelaar, pen en “tile”) Tekenen op zo’n tile kan op elke plaats , op elk moment van de dag, van de week, van de maand, van het jaar…en als de tekening af is, komt er een echt kunstwerkje tevoorschijn… Appreciatie en dankbaarheid voor het werk  hoort ook bij de filosofie van Zentangle®. Perfectie is nooit de doelstelling. In het dagelijks leven is perfectie niet haalbaar en het streven ernaar veroorzaakt veel stress dat zullen velen al ondervonden hebben.

Wat moet je dan wel kunnen om deze tekenvorm aan te leren en hierin te evolueren? Ik vind aandacht, geduld en oefening heel belangrijk. Voeg daarbij, een paar goede basislessen om te starten, en/of de zentanglekit, surf veel naar informatie of lees een goed boek over dit onderwerp en je kan aan de slag.

Een oud oosters gezegde vat het tekenen van deze kunstvorm volgens mij goed samen : “Niet het doel van de wandeling is belangrijk , maar de kleine stappen die er naartoe leiden.”

 

 

h_left h_up h_right
Print Friendly, PDF & Email

CC BY-NC-SA 4.0 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.